Wednesday, May 11, 2011

dulu punya citer-breastfeeding

kalau cerita bab breastfeedingmesti terkenang kembali saat n suasana time nk breastfeeding afiq dulu2...bermacam mak nenek masalah n dugaan yg dtg tanpa diundang....sedih pun ada bila aku ingat2 balik...mengandung buat kali pertama mungkin persiapan dr segi ilmu sedikit xsempurna,maklumlah xbiasa kan..aku lahirkan afiq dgn cara ceaserean.kerana baby terlalu besar n doc xyakin aku mampu bersalin normal..4.25kg u all...masuk bilik operation pukul 3.00 pm bertarikh 3 april 2010...afiq selamat dikeluarkan pukul 3.30 pm,dan aku pulak selamat dijahit perut ku n settle semua nya pada pukul 4.00 pm..terus ditolak masuk bilik..opsss,lupa nk gtau aku bersalin kt KBMC...masuk bilik baby xder ag,duk ngn nurse..nurse bg susu formula dulu sbb aku xder susu ag...keesokan pun masih xder susu gk,kitorang pgl tukang urut untuk urut breast,urut punya urut,last2 kuar gk lah air susu walaupun belum melimpah ruah...susu time tu sikit jew lg...tp ader nurse kt situ cakap kalau nk bg air susu bnyk blh try makan lobak putiyh...so,pergilah cr lobak putiyh n dibuat sup sayur lada hitam bersama lobak putiyh tersebut.maka makanlah aku walaupun tidak sesedap mana..tp alhamdulillah keesokan air susu memang kuar bnyk dr sebelum ni...tp jeng..jeng..jeng..timbul pulak masalah lain.air susu da bnyk ,afiq lak xnak isap sbb my puting xder sgt,so dier cam marah2 time nk breastfeeding sbb xdpt nk isap sebaik mungkin..rrrr   ya ALLAH ....dugaan lagi...maka terpaksalah di pam n letak lam botol...minum ok jew..so COMPEM..masalah Puting x timbul...arrrrrrrrrrrrrghhhh......so stress time tu...tuhan jer tahu..
balik ke rumah pun masih sama,3,4 kali jew aku try bagi isap kat badan n last2 kt botol gak....pam jewlah kejew n yg mampu aku buat..bila baby xhisap terus dr badan,susu pun xberapa nk kuar r...afiq just sempat merasa susu badan aku for 3 month jew...seterusnya terus formula milk sampailah skunk ni...
hajat untuk brestfeeding afiq sehingga umo 2 tahun xkesampaian...sgt2 sedih ok u alls...tp xpew ,sekurang-kurangnya ade gak air susu aku yg mengalir dlm tubuh diyew(mood bangga..haha)....

TP KDG2 SEDIYH GAK...RRRRRRRRRRRRRR....time jln2 umah sedara or kawan...asyik tny "lar,knp xbg susu badan,kan lebih elok"....(jd aku terpaksa lah mula berstory bkenaan dgn masalah aku tuyh)..mood macam nk lempang jew sorang2..dia ingat aku suka2 jew xnk breastfeeding....dah lah aku sediyh xleyh nk breastfeeding,diye lg2 nk menambahkan stress aku....wak luuuuuuuuuuuuu!!!

insyaallah,kali ni aku tekad,for second child,aku akan buat yg terbaik..aku akan cuba sedaya upaya untuk breastfeeding secara eksklusif....INSYAALLAH...aku akan cuba sedaya upaya ku...jd...hahaah....xsabar untuk mengandung lg...wish me luck ok..!!!


                                             (  letak pic sikit buat cuci2 mata korang   )

peringatan:kpd bakal2 ibu,bersiap sedialah dr segi mental n fizikal...think positive ok...sentiasa ingat untuk menyusukan anak bila dia dilahirkan nanti,insyaallah...dan bila da bersalin jgn lupa makan lobak putiyh untuk bnykkan air susu(sbgai makanan tambahan).....baca surah al-baqarah ayat 60 sekerap mungkin...


                                                           (ni lah diyew cik lobak putiyh)

No comments:

Post a Comment